Uncategorized

Wpływ sposobu odżywiania na seksualne zdrowie mężczyzny

Nie ma wątpliwości, iż seksualne dysfunkcje u mężczyzny stają się coraz częściej spotykane, szczególnie wraz z wiekiem. Z uwagi na rosnącą ilość doniesień, które sugerują korzystny wpływ właściwego i często indywidualnego sposobu odżywiania na różne schorzenia, rośnie też zainteresowanie związkiem między naszą dietą i aktywnymi substancjami z suplementów diety na zaburzenia w zakresie erekcji, a seksualnym zdrowiem mężczyzn.  

Warto także zwrócić szczególną uwagę na fakt, że ostatnimi czasy obserwowana jest zwiększona liczba panów będących w reprodukcyjnym wieku, na ogół jeszcze bez zdiagnozowanych żadnych schorzeń, którzy przyjmują na co dzień sterydy androgenno-anaboliczne albo preparaty z testosteronem.

Męskie dysfunkcje seksualne – czym są?

Męskie dysfunkcje seksualne definiowane są zwykle jako stan psychologiczny albo fizyczny, który nie pozwala wybranej jednostce osiągać satysfakcji podczas seksu. Obejmują one zaburzenia takie jak chociażby: hormonalną niedoczynność jąder, hipogonadyzm, obniżone libido, przedwczesne wytryski i kłopoty z uzyskiwaniem erekcji. Ocenia się, iż kłopot hipogonadyzmu, który odznacza się niskim stężeniem testosteronu w surowicy krwi i symptomami klinicznymi w postaci między innymi: osłabienia seksualnego popędu, braku wzwodu prącia, spadku mineralnej gęstości kości, zmniejszenia się beztłuszczowej masy ciała i neuropoznawczych deficytów, dotyka dzisiaj około pięciu milionów mieszkańców w Stanach Zjednoczonych.

Porównując, z zaburzeniami erekcji mierzy się przeważnie od 30 do 50 procent panów w wieku minimum 40 lat, zaś częstotliwość wystąpienia wynosi blisko 26 przypadków na tysiąc osobolat (iloczyn średniej ilości osób, które narażone są w czasie prowadzenia obserwacji oraz czasu jej trwania). Jest to dużo wyższy rezultat w stosunku do wymienionego wyżej hipogonadyzmu, a ponadto, niektórzy przewidują, iż do roku 2025 kłopoty ze wzwodem będą powszechnym zjawiskiem dotyczącym ponad 300 milionów panów w obrębie całego świata.

Dieta a męskie zdrowie seksualne

W niedawnej publikacji przeglądowej, poddano analizie wyniki badań, które przeprowadzono w czasie ostatnich 40 lat celem ustalenia ewentualnych powiązań pomiędzy seksualnym zdrowiem panów a sposobem ich odżywiania. Wzięto tym samym pod uwagę trzynaście badań, które dotyczyły działania diety na zaburzenia w zakresie erekcji, jak i piętnaście badań zajmujących się obszarem metod odżywiania na ilość testosteronu. Przy czym, wśród tychże prac, znalazły się również badania, jak i próby obserwacyjne. Poza tym analizie poddano także wyniki z 13 przekrojowych badań kontrolno-klinicznych weryfikujących korelację pomiędzy metodami odżywiania a konkretnymi parametrami nasienia.

Badacze uważają, iż są dowody na istnienie związku pomiędzy różnorodnymi dietami a seksualnym zdrowiem mężczyzn. Zaobserwowano, iż przestrzeganie zasad modelu śródziemnomorskiej diety, która obfituje w awokado, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, rośliny strączkowe, nasiona, orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce, warzywa, jak również owoce morza i ryby, wydaje się mieć wpływ na zmniejszenie zaburzeń wzwodu prącia i poprawienie funkcji erekcyjnych. Ponadto, zredukowanie masy ciała u osób mających nadwagę czy też otyłych na skutek stosowania diety niskokalorycznej i ubogiej w tłuszcze, ma wpływ na złagodzenie kłopotów z erekcją, jak i może zwiększyć ilość testosteronu w surowicy krwi w tejże grupie osób. Zaś w wypadku mężczyzn w pełni zdrowych mający h właściwą masę ciała, sytuacja ta przedstawia się zupełnie odwrotnie, a mianowicie realizacja żywieniowych programów odznaczających się niewielką podażą energetyczną i tłuszczową, skutkuje zwykle mniejszą ilością testosteronu.

Zauważono poza tym, iż dieta z zachodu, która bogata jest w silnie przetworzone pokarmy i przy tym uboga w ryby morskie, produkty pełnoziarniste, orzechy, owoce i warzywa, ma negatywny wpływ na jakość męskiego nasienia i na częste pojawianie się zaburzeń erekcji.